Z tego artykułu możesz dowiedzieć się:

Google wprowadza rewolucyjne zmiany w swoim systemie reklamowym i analitycznym. Bez wdrożenia Google Consent Mode v2 możesz utracić wiele istotnych funkcji niezbędnych dla e-commerce. Jak zapobiec tym stratom i dostosować się do nowych wymagań? Oto nasze wyjaśnienia.

Co to jest Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 (GCM v2) to zaktualizowany mechanizm Google do zarządzania zgodami użytkowników na wykorzystanie ich danych za pomocą plików cookies (ciasteczek). Dotyczy on takich usług Google jak Google Analytics, Google Ads, Google Tag Manager.

Tryb uzyskiwania zgody Google ma zapewnić większą ochronę prywatności internautów. Dzięki niemu śledzenie użytkownika w celach reklamowych i analitycznych ma się odbywać tylko za jego wyraźną zgodą.

Google Consent Mode v2 wejdzie w życie 6 marca 2024 roku. Jednak jeśli prowadzisz sklep internetowy, zadbaj o jego wprowadzenie jak najszybciej, by dalej skutecznie sprzedawać.

Z czego wynika Consent Mode v2? Digital Markets Act (DMA)

Ochrona prywatności i bezpieczeństwo w internecie budzą coraz większe zainteresowanie prawodawców. Widać to nie tylko w Unii Europejskiej, ale i w Stanach Zjednoczonych oraz innych zaawansowanych technologicznie krajach. Efektem tego są pojawiające się już od kilku lat zmiany w prawie.

Digital Markets Act (DMA) to odpowiedź na rosnącą dominację wielkich firm technologicznych, które ze względu na swoją skalę działalności i wpływ mogą stwarzać nierówności na rynku. Dotyczy to przede wszystkim takich wielkich graczy jak Google, Meta (Facebook i Instagram), Microsoft, Amazon czy TikTok — w DMA określonych mianem strażników dostępu (gatekeepers).

Digital Markets Act zmierza do stworzenia bardziej zrównoważonego i konkurencyjnego cyfrowego rynku, gdzie mniejsze firmy mają szansę na rozwój i konkurencję z gigantami technologicznymi. Ma też dać konsumentom większą kontrolę nad ich prywatnością. Dlatego Google stworzył aktualizację Consent Mode, by zablokować możliwość przetwarzania przez ich serwery danych wysyłanych wbrew prawu.

Co zmienia Google Consent Mode v2?

Consent Mode v1 Google wdrożył już w 2020 roku. Ten tryb pozwalał użytkownikom wybierać, czy chcą być śledzeni przez cookies. Tryb uzyskiwania zgody Consent Mode v2 wprowadza nowe stopnie dostosowania prywatności zgodne z DMA. Teraz możesz na swojej stronie zaimplementować wersję Basic — podstawową (nowość) oraz Advanced — zaawansowaną.

GCM v2 Basic

W wersji podstawowej Consent Mode wszystkie tagi Google (Google Ads, Google Analytics 4, Google Tag Manager) są domyślnie zablokowane, dopóki użytkownik poprzez baner cookies (Cookie Banner) nie udzieli zgody na śledzenie przez ciasteczka. To znaczy, że bez jego zgody nie możesz zebrać o nim żadnych danych ani pomiarów — dotyczy to tak samo celów reklamowych, jak i statystycznych. Ten tryb zgody Google jest obowiązkowy.

GCM v2 Advanced

Zaawansowany tryb Consent Mode jest opcjonalny, ale korzystniejszy dla ciebie jako sprzedawcy. W tym przypadku tagi ładują się, jeszcze zanim użytkownik udzieli lub odmówi zgody na śledzenie w banerze zgody (cookies banner). Jeśli zezwoli na pliki cookies, dane zbierają się normalnie, bez konieczności anonimizacji czy uzupełniania przez algorytmy.

Natomiast jeżeli odwiedzający nie wyrazi zgody, nadal możesz zbierać o nim informacje, ale w ograniczonym zakresie. Za pomocą pingów bez plików cookies Google zgromadzi w celach statystycznych zanonimizowane dane o konwersjach, odsłonach i zdarzeniach.

Jaki jest „haczyk”? W razie odmowy twoje tagi Google nie mogą przetwarzać danych użytkownika w celach reklamowych ani wyświetlać mu później spersonalizowanych reklam (np. w remarketingu, czyli ponownym docieraniu do tych, którzy mieli kontakt z marką). Braki danych będą jednak uzupełniane dzięki modelowaniu behawioralnemu i sztucznej inteligencji.

Jakie nowe parametry wprowadza Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 wprowadza dwa nowe pojęcia związane z reklamami i ich personalizacją. Do kluczowych parametrów, które obowiązywały do tej pory, czyli analytics_storage (zgoda na zbieranie danych analitycznych) i ad_storage (zgoda na pomiar skuteczności reklam), dołączają:

  • parametr ad_user_data — umożliwia Google zbieranie danych użytkownika w celach reklamowych;
  • parametr ad_personalization — pozwala na wykorzystywanie danych do personalizacji reklam, na przykład w remarketingu.

Jak działa modelowanie behawioralne Google Ads?

Luki informacyjne wynikające z odmowy zgody na ciasteczka są uzupełniane poprzez modelowanie danych wspierane sztuczną inteligencją. Google gromadzi dane od użytkowników, którzy wyrazili zgodę na śledzenie. Na tej podstawie zaawansowane algorytmy są w stanie oszacować zachowania oraz konwersje pozostałych osób odwiedzających twój sklep internetowy.

Dzięki modelowaniu nadal możliwe jest skuteczne targetowanie, prowadzenie i analizowanie kampanii reklamowych. Należy jednak pamiętać, że ta metoda opiera się na szacunkach i nie zastępuje w 100% realnych danych.

Co się stanie, jeśli nie wdrożysz Consent Mode v2?

Jeśli nie zastosujesz nowego trybu zgody do 6 marca w swoim e-sklepie, istnieje ryzyko znacznych strat. Bez Consent Mode v2 Google nie będzie w stanie gromadzić ani modelować danych o twoich klientach. Oznacza to, że analizy ruchu oraz raporty staną się praktycznie bezużyteczne, a remarketing będzie niemożliwy. Istnieje również ryzyko utraty możliwości optymalizacji kampanii. Dlaczego?

Brak możliwości zbierania danych o nowych użytkownikach spowoduje, że listy odbiorców przestaną być aktualizowane — a to na nich opiera się działanie remarketingowe. Dodatkowo utrudnione będzie śledzenie konwersji. To oznacza, że Google nie będzie w stanie określić, które kampanie lub reklamy przynoszą najlepsze rezultaty i które warto kontynuować.

Co więcej, twój budżet reklamowy nie będzie efektywnie wykorzystywany. Algorytm Google będzie ustalał stawki za wyświetlenia lub kliknięcia na podstawie niepełnych danych.

Podsumowując, bez Google Consent Mode v2 twoje reklamy Google będą mniej skuteczne i mniej opłacalne. Zyska na tym tylko twoja konkurencja, która wcześniej dostosuje się do zmian.

Consent Mode v2

Jak Digital Markets Act wpływa na pozostałe kanały reklamowe?

Nowe regulacje unijne dotyczące największych dostawców platform reklamowych mają wpływ na cały sektor. Jednak do tej pory tylko Google wyraźnie określił, jak DMA wpłynie na reklamy i analizę w jego systemie. Firma dostarczyła również właścicielom stron odpowiednie narzędzie, czyli GCMv2.

Meta, Microsoft i TikTok nie udostępniły jeszcze wytycznych dotyczących adaptacji stron internetowych do zbierania danych na potrzeby reklam w ich platformach. Mimo to wprowadzają inne zmiany, które mają na celu zwiększenie kontroli użytkowników nad zbieraniem i przetwarzaniem ich danych. Przykładem może być wprowadzenie płatnej subskrypcji na Facebooku, która eliminuje wyświetlanie reklam.

Czy baner cookies to wszystko?

Oprócz dodania w e-sklepie nowego widżetu uwzględniającego Google Consent Mode v2, istnieje kilka innych kwestii, które musisz rozważyć, aby zapewnić pełną zgodność z prawem.

  • Masz w swoim sklepie własne skrypty JavaScript (np. integracje, modyfikacje w plikach szablonu graficznego) lub inne widżety i dodatki wykorzystujące pliki cookies (np. czat z obsługą klienta, analitykę)?

Dostosuj je tak, aby były widoczne dla klienta dopiero po udzieleniu odpowiedniej zgody na zbieranie ciasteczek. Na przykład, jeśli twój dodatek używa cookies do celów marketingowych, klient powinien mieć możliwość zobaczenia go dopiero po wyrażeniu zgody na ten rodzaj śledzenia. Instrukcje, jak to zrobić, znajdziesz tutaj.

  • Oprócz GCM v2 musisz również zaktualizować politykę prywatności i cookies na swojej stronie, opisującą zasady wykorzystywania danych użytkowników, szczególnie w celach marketingowych i analitycznych.

Nowy tryb uzyskiwania zgody — podsumowanie

Prawidłowe wdrożenie Google Consent Mode v2 może być uznane za złożone.

Choć niektórzy użytkownicy mogą nie zauważyć zmiany, Consent Mode ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania twojego sklepu. Nie zwlekaj do ostatniej chwiliwprowadź zmiany jak najszybciej, aby uniknąć zbędnego stresu i zakłóceń w zbieraniu danych.

Jeśli szukasz wsparcia

w zakresie zmian na Twojej stronie internetowej, skorzystaj z usług naszych specjalistów.

Kamil Autor: Kamil Kwiatkowki

Jestem doświadczonym projektantem stron internetowych. Moja pasja to nie tylko tworzenie estetycznych i responsywnych projektów, ale również dostarczanie treści o wysokiej jakości. Dzięki mojemu doświadczeniu w branży potrafię dostosować się do indywidualnych potrzeb klientów, tworząc funkcjonalne i atrakcyjne strony internetowe.